21 Şubat 2022 Pazartesi

Eric Powell ile Surya Namaskara, Bandha, Nefes, Odak, Meditasyon Atölyesi, 20 Şubat 2022



Pandemiyle birlikte ZOOM'dan aldığımız yoga eğitimleri de hayatımızın bir parçası oldu. Bu defa YogaŞala Nişantaşı'ndaki bir atölyeye Zoom ile evden katıldım. Eric Powell ile çalışmayı ne kadar sevdiğimi söylemiştim. Bu defa onun bandhalarla ilgili verdiği atölyedeydim. Neden mi? Çünkü bugüne dek bazı hocalarım kök kilidi 'mulabandha'yı fazla mistifiye ettikleri (öyle süptil bir histir ki, onu bulduğun anda her şey eforsuzlaşır), bazı hocalarım fazla gözümü korkuttukları (kadınlar mulabandha yerine kasıklarını sıkıyor, yıllarca bu şekilde pratik sonrasında bütün pelvik taban esnekliğini yitiriyor), bazı hocalarım da fazla hafife aldıkları için (anüs ve cinsel organları sık, alt karın içeri) bu bandha yıllardır başımın belası. Tam buldum diyorum, sonra biri çıkıp öyle bir şey söylüyor ki "yok ben bulamadım demek ki" diyorum. Uzun lafın kısası, yıllardır adında bandha olan tüm workshopları geziyorum. Hatta aklımdayken hemen şimdi Pingala Yayınevi'nin "Bandalar Hakkında Küçük Bir Kitap" eserini sipariş vereyim. 

Eric ile katıldığım bu atölyede de kök çakraya dair yeni bir keşifte bulunmadığımı itiraf etmeliyim. Ama mulabandha'nın beni taşıdığı yeni yerler sayesinde yine ilham almış ve bilgi tazelemiş oldu. 

Eric Powell ile Bandha, Breath, Focus, Meditation

Bu atölyede not aldığım detayları madde madde paylaşıyorum, belki işinize yarar, belki bana hatırlatıcı olur diye...
- Mulabandha tariflenirken "anüs" çok söyleniyor, ama ben odağı alt sırt ve alt karın bölgesine getirerek bulmayı tercih ediyorum.
- Bandhalar kalça tilt hareketi sayesinde bel kavisi dengesini bulmayı sağlıyor. Hem bel hem de karın bölgesinde hafif bir aktivasyon söz konusu.
- Pelvik taban enerjisi doğası gereği aşağı yönlü. Mulabandha yani kök kilidi ile onu yukarı taşımak ve tutmak istiyoruz. Daha sonra uddiyana bandha ve boğaz kısmında da jalandhara bandha bu enerjiyi yukarılara taşıyor.
- Bandhalar, postür açısından da çok önemli. Sadece enerji boyutundan bahsediliyor olsa da hiza anlamında büyük desteği var. 
- Enerjiyi yukarı, başın tepe kısmına taşıyarak kozmos ile hiza buluyor, enerjimizi güneşe yükseltiyoruz. Enerjimizi yükseltmekle ilgilenmemizin temel sebebi aydınlanmak. Nirvana, yoga felsefesi diliyle konuşursak SAMADHI gidilen nokta...
- Hatha yoga, tantra geleneğinden geliyor.
- Enerjinin pelvik tabanda yükseldiğini görselleştirmek, bir meditasyon olabilir.
- Jalandhara bandha boyun, üst sırt, omuz bölgesini hizalıyor.
- 3 bandha aktif olduğunda MAHA BANDHA adını alıyor.
- Pozun içindeki fiziksel bileşenlere odaklanmak da bir mindfullness pratiği.
- Çok hızlı hareket ettiğinde, bandhaları bulmak zordur.
- Önce BANDHAyı bul, sonra poza gir.
- Geniş 2.Savaşçı'da bandhayı bulmak zordur. Ayaklar birbirine yakın oldukça, bacak gücünü kullanarak bandhaları bulmak kolaylaşır. Klasik ashtanga yoga serisinde ayaktaki asanalar daha kapalıdır.
- Viniyoga güneşe selam serisi daha terapötik bir yaklaşım sunar.
- Aktif bir yoga pratiğinde (yin değil ise) bandhalar sürekli aktif kullanılmalı.
- Sutralar, zihinsel acıya son verin ve gelecekteki acılardan kaçının diyor (Sutras says end mental suffering and avoid future pain.)
- Yoga için 5 engelden söz ediliyor:  Cehalet, Ego, Korku, Bağımlılık, İsteksizlik (Oysa yeni şeylere açık olmak, sana fayda sağlayandan kaçınmamak gerekiyor.)


🌞 GÜNEŞE SELAMDA DERİN ANLAMLAR
🙏Gayatri Mantra güneşten ilhamı ve sağlığı dileyen bir mantra.
🙏1940'lara kadar tek bir akış vardı, güneşe selam serilerini Krishnamacharya yogaya uyguladı. Klasik akışta 12 hareket var.
🙏Eric, Krishnamacharya'nın öğrencisi Srivatsa Ramaswami ile çalışmış ve onun güneşe selam serilerini uyguluyor.
🙏 Asanalarda uzun tutuyor ve önerisi nefes ver-tut-OM mantrasını söyle şeklinde...
🙏Güneşe selamdaki PLANK pozu, dünya ve cennet arasında köprü niteliği taşıyor.
🙏Güneşe selamdaki KOBRA, dönüşümün temsilcisi.
🙏Güneşe selamdaki Aşağı Bakan Köpek, sadakat ve bağlılığı temsil ediyor.

Yaklaşık 5 saat süren bu uzun atölyede hem yukarıdaki konuları konuştuk hem de yoganın 8 koluna değindik. Yoganın 8 kolunu basamak gibi değil de (adım adım değil farklı zamanlarda gelişebilecek ve birbirini etkileyebilecek kollar) olarak ağacın kolları gibi düşünebiliriz diye konuştuk. Son söz olarak 

Eric diyor ki: Bu, hayat boyu sürecek bir yolculuk. Asla varmıyoruz....

KİTAP ÖNERİLERİ
Yoga Body: The Origins of Modern Posture Practice, Mark Singleton 
Yoga: Immortality and Freedom, Mircea Eliade



 

 


















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder